Híreink
Zempléni kirándulás ♦ 2013-05-19 ♦
2013. május 11-én, szombaton egynapos autóbuszos túrán vettünk részt a Zempléni-hegységben.
Útvonal: Miskolc - Arka - Boldogkőváralja - Vizsoly - Hejce - Telkibánya - Gönc - Miskolc.
Indulás reggel 7 órakor az Újgyőri főtérről gyönyörű, napsütéses időben történt. Mindenki megérkezett és Cseh Tivadar túravezető kedves szavaival el is indultunk.

Kíváncsi voltam a változásokra, hiszen Hejce kivételével, több mint tíz évvel ezelőtt már jártam erre.
Az első megálló ARKA: az országos Kéktúra útvonalába eső hangulatos kis község. Sajnos több népi építészeti házat már átalakítottak. De egy szép házat és a falu "őrzőjét" egy fa katonát sikerült lefényképezni. Végigsétáltunk a falun és a falu végén a hangulatos patakparton szálltunk ismét buszra, hogy a következő megállónkra: BOLDOGKŐ-VÁRÁHOZ érkezzünk.
Itt jártam óta a vár nagyon sokat változott: a deszka palánk, a deszka kilátó a hozzá vezető deszka út, a vártorony a kiállításokkal mind-mind külön élmény. Különösen érdekesek az ólomkatonák csatajelenetei. A kilátóból és vártoronyból csodálatos panoráma tárult elénk, hála a ragyogó napsütésnek.
Mindenre volt idő, hogy ki-ki érdeklődésének megfelelően megtekintse a várat.

Utunk következő állomása Vizsoly, ahol a műemlék református templomban megtekinthettük az első magyar nyelvű bibliát, amit itt nyomtattak. A templomban látható az eredeti nyomdagép hű másolata. A régi nyomdaépületben most is működik egy alkalmi nyomda, ahol nyomdai gyakorlatot lehet végezni. A templom mellett most épül egy modern bemutatóközpont. Mellette látható egy régi szép ház.
Túravezetőnk közölte, hogy a jó időbeosztásnak köszönhetően elegendő időnk lesz a következő megállóhelyünkön HEJCÉN megnézni a volt érseki palotát, melyben most Szeretet Otthon működik. Míg a vezetőre várakoztunk, a palota szép kertjében pihentünk. Ezután elsétáltunk a szlovák repülőszerencsétlenségben meghalt katonák tiszteletére létesített emlékműhöz. Ennek megtekintése után végigsétáltunk Hejcén, a pihenőhely felé. Útközben régi házakat és hangulatos, virágzó labdarózsa bokrokat láttunk. Néhánya el is énekeltük a Rózsa, rózsa labdarózsa című dalt. A pihenőhelyen meglepetve láttuk a rendet és a tisztaságot. A vastag fából készült padok, asztalok körül a pihenőnek nagy esőbeállója is van, de mindnyájan kint foglaltunk helyet, ettünk, ittunk és élveztük a hangulatos patakpart jó levegőjét.

Kipihenve szálltunk ismét buszra, hogy következő úti célunkhoz, Telkibányához érkezzünk. Itt a vásárolni szerető hölgyek megelégedésére először az ásványboltot lehetett megtekinteni és vásárolni, majd az Érc- és Ásványbányászati Múzeumot tekintettük meg. Ezután került sor az úgynevezett kopjafás temető megtekintésére, ami szerintem téves, a helyes elnevezés fejfás temető lenne. Ugyanis a Kopjafa négyzetes hasáb, mely minden oldalán egyforma mély bevágásokat tartalmaz. A Fejfa pedig téglalap alakú hasáb, csak az első részén van faragás. Az itteni fejfák ilyenek.(csak a bányászok emlékére emeltek kopjafát) A fejfák alakjáról következtetni lehet a halott nemére és korára is. Ez helyenként változhat is. A hátul csapott fejfa férfi, az elől csapott női halottra utal. Sajnos a sok kérdés és a fejfákról tartott előadás közben elfelejtettem fotókat készíteni.

A következő helység Gönc volt. Itt azonban csak a buszból szemléltük meg a Huszita házat. Túravezetőnk ismertette ennek jelentőségét.

Mindezek után köszönet a túravezetőnknek és a szervezőknek a jól sikerült, élményekben gazdag kirándulásért.

A kirándulásról készült fotók megtekinthetőek a Képgaléria "Zempléni kirándulás 2013" albumban.

Molnár Mihály túratárs
VASÚTI JEGYÁREMELÉS ♦ 2013-05-13 ♦
Tisztelt Túratársak!

Amint ígértem, megpróbáltam néhány adatot pontosítani a vasúti jegyáremeléssel kapcsolatban.

Ma 2013. május 13-i 12 órai állás szerint - mindenféle eddigi híresztelés ellenére - szerdától, 2013.május 15-től kezdve kell pótjegyet fizetni a meghatározott vonatokon.

Erre vonatkozóan /is/ javasolom az Elvira hirdetését átnézni.

Ami ebben nem szerepel, illetve bizonytalan és érinthet bennünket:

Bizonytalan, hogy az egészségkárosodottak kedvezményes jegyeit használóknak kell-e pótdíjat fizetniük, de valószínűleg igen.

Kedvezőtlen, hogy fizetni kell a sebesvonatként közlekedő, de mindenhol megálló vonatokon is,akár egy megállótávolságon /pl. Szerencs-Mezőzombor/ belül is a Miskolc - Sátoraljaújhely vonalszakaszon. A díjtétel ez esetben is /100 km-ig/ egységesen150 forint.

Amire felhívták figyelmünket:

Érdemes időben megjelenni a pénztáraknál, mert az eddigi teljesen ingyenes, többi utas jelentős része is kénytelen lesz a pótjegyet megvenni, így többen lesznek a jegyváltóhelyeknél.

sporttársi üdvözlettel: Papp Gábor túravezető

/Elmondom még, hogy levelem nem jogforrás, érdemes pontosan tájékozódni. Több részletet sajnos nem sikerült megtudnom, illetve sok olyant ismertem meg,ami tagjainkra nem vonatkozik.

< | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | >