Híreink
Köszöntő. ♦ 2017-04-09 ♦
Kedves Túratársaim!

Túrákban gazdag KELLEMES HÚSVÉTI ÜNNEPEKET kívánok!

Sok szeretettel a DTSK Elnöksége nevében:

Kerekesné Szücs Katalin elnök
Beszámoló. ♦ 2017-04-07 ♦
Egynapos autóbuszos túra gödöllői tájakon, Grassalkovich Antal nyomában, 2017. április 1-én.

Reggel 7 órakor 60-an izgatottan találkoztunk az Újgyőri főtéren.

Először Kápolnán álltunk meg. Itt megtekintettük Sebestyén Sándor szobrász, bronz szoborkompozícióját, melyet 1999. február 27-én, a kápolnai csata 150. évfordulójára állítottak. A csata a Tarna-híd birtoklásáért folyt.
A szobor melletti hársfák alatt, - melyeket a XVIII. század végén ültettek – imádkozott Kossuth Lajos a csatában elesett hősökért. Négyen tudtuk körbefogni az egyik hársfát. Csodálkoztunk, hogy milyen jó állapotban van.

Második megállóhely a hatvani Grassalkovich kastély volt.
Megcsodáltuk a kastélyt, melyet Grassalkovich Antal építtetett 1754 és 1757 között, majd 1763-ban kibővíttette.
Bár a település uradalmi székhely volt, mégsem ezt használta a család, inkább a gödöllői kastélyt, melyet szintén a család építtetett.
Megismertük a kastély történetét. A Hatvany-ak idejét idéző környezetben korabeli bútorok, fényképek, berendezési tárgyak között sétálhattunk. A Grassalkovich-ok idején a későbbi kastélykert még leginkább a vadászat céljait szolgáló Fáczányos volt. Stílszerűen a kastélyban vadászati és halászati kiállítást rendeztek be. (magyarországi állatok, trófeák, fegyverek, a vadászat és a halászat története) Megnéztünk egy barokk vadászkonyhát.
A Vadászati Múzeum névadóját gróf Széchenyi Zsigmondot és munkásságát mutatta be egy szoba. Itt világrekorder trófeák, utazóládák, a gróf útjairól készült fényképalbumok, régi útikönyvek, vadászati szakkönyvek mutatták be a múlt század elején élő vadász életkörülményeit, vadászútjainak legfőbb helyszínét: Afrikát. Kiderült, hogy legjobban nem az oroszlántól, hanem az elefánttól félt.

A kastély megtekintése után a máriabesnyői kegytemplomot, melyet Grassalkovich Antal alapított, látogattuk meg.
Az 1750-es években gróf Grassalkovich Antal volt az ország leggazdagabb urainak egyike. Egészen Bajáig az övé volt az ország középső része.
A gróf háromszor nősült, első felesége Láng Erzsébet, hétévi házasság után 1729-ben meghalt. Újra megnősült, a felesége Klobusitzky Krisztina, négy leány és egy fiú gyermekkel ajándékozta meg. Hét évi házasság után ez a felesége is meghalt. – A harmadik felesége Klobusitzky Terézia szintén hétévi házasság után halálosan megbetegedett. Ekkor fogadalmat tett, hogy ha felgyógyul a felesége, akkor egy templomot épít a Boldogságos Szűz Mária tiszteletére. Az asszony meggyógyult, de Ő nem építette meg a templomot. Kérdezték a grófot, hogy miért nem teljesíti a fogadalmát? – Ő azt válaszolta: „Nem tudom, Isten hová akarja ezt a templomot!” Egy alkalommal 1758-ban a hatvani birtokok felől jöttek a négylovas hintójukkal, amikor a lovak megbokrosodtak és elragadták a kocsit. Az utasok életveszélybe kerültek. Az életveszélyben Istenhez fohászkodtak, és ekkor váratlanul a lovak megálltak. Boldogan szálltak ki a hintóból, akkor megpillantottak jobb kéz felől egy fákkal benőtt templomromot. Itt lesz az új templom, határozta el magát a gróf. Az építkezés alatt egy szép kis Szűz Mária szobor került elő, melyet mi le is fényképezhettünk. A felső templomban helyezték el a Loretoi Mária-szobor fekete cédrusfából faragott másolatát, melyet a kapucinus szerzetesek gyalogosan hoztak el Loretoból. Az altemplomban a Grassalkovich család márvány szarkofágját tekintettük meg.
A stációk végigjárása, a templom és az altemplom megtekintése után Gödöllőre utaztunk.
Megismerkedtünk a kastély történetével és az építtető Grassalkovich család három generációjával. Megtekintettük a kastély barokk templomát. Jártunk Ferenc József és felesége szobáiban. Bekukkantottunk a barokk színházba, s megnéztünk egy filmet a kastélyról.
Sétáltunk a parkban és lefényképeztük a Királydombi pavilont.

Sok új ismerettel és élménnyel gazdagodva érkeztünk haza.

Összeállította: Pelyhéné Barna Csilla

Az autóbuszos túráról készült fotók megtekinthetőek a Képgaléria "gödöllői autóbuszos túra 2017" albumban. A fotókat Lékáné Zsiga Ágnes készítette.

< | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | >