Híreink
Pünkösdi autóbuszos túra ♦ 2015-05-29 ♦
BESZÁMOLÓ

A DTSK Elnökségének szervezésében 2015. 05. 23-24-én egy 2 napos nagyon jól szervezett, jó hangulatú autóbuszos kiránduláson vettünk részt 25 túratársunkkal együtt, mint DTSK tagok.

Első úticélunkra a Pákozdi Nemzeti Emlékhelyre és Katonai Emlékparkba borús, esős időben érkeztünk. Idegenvezető részletes, szakszerű tájékoztatásával megismerhettük az 1848-ban Pákozd-Sukoró-Pátka győztes csatájának Emlékhelyét,ahol a magyarok kiemelkedő jelentőségű csatában legyőzték Jellasics horvát bán seregét. Az Obeliszket 1951-ben avatták fel .Itt csoportképet is készítettünk. Felmentünk az aradi vértanuk tiszteletére állított 14 emlékoszlophoz. Megismerhettük a magyar sorkatonaság történetét,mely 2004-ben 135 év után megszűnt, az I.-és II. világháború katonai megépített barakkjait, történetét képekben, magyarok szerepét a békefenntartásban. Láttuk az 1956-os emlékpontot, a tankot. Vállalkozó szellemű túratársak kipróbálhatták a MIG 29-es katonai repülőgép szimulátorát. Pillantást vetettünk a buszból a Doni kápolnára,mely a II. világháború idején a Don kanyarban elesettek emlékét őrzi.

Kis pihenő után a Nadapi Ősjegyhez érkeztünk, Magyarország geológiailag legállandóbb pontjához, a szintezési ponthoz. Hazánk területén 1960-tól a nadapi szintet használják a tengerszint feletti magasság meghatározásához.

Utunk következő állomása Székesfehérváron a Bory Vár volt, ahol már az időjárás is megjavult, így remek felvételeket készíthettünk a várról. Bory Jenő (1879-1959) építészmérnök, szobrászművész, egyetemi tanár építette 40 nyáron át saját tervei és fantáziája alapján művészi álmait valóra váltva, hitvesi szeretetét bizonyítva. Székely Bertalan tanítványa volt feleségével együtt. 7 tornyú, száz oszlopos, körfolyosós csodálatos vár a magyar történelem királyainak, hőseinek szobraival van díszítve. Kortárs művészek és festőművésznő feleségének munkái vannak kiállítva az épületben, szép szobrokat és festményeket láttunk. Ma múzeumként működik.

Tovább utaztunk Oroszlány-Majkpusztán található Kamalduli szerzetesség némaságot fogadó remeteség barokk épületcsoportjához. 1733-ban a vidék birtokosa Esterházy József alapította. A teljes egészében fallal körülvett remeteség épületeit szakvezetéssel tekintettük meg. A műemlék együttes 17 remetelakból és kolostorból áll,levendulás és gyógynövényes ültetvénnyel körbevéve. A szerzetesrendeket II. József feloszlatta 1782-ben. Az épületegyüttes pusztulásnak indult, a templom villámcsapás következtében leégett. Megmaradt értékes berendezéseit a közeli templomokba vitték,köveit széthordták. Később posztó manufaktúra működött és munkáslakások lettek. Ma múzeumként működik,de ha valaki el akar vonulni teljes magányba, térítés ellenében igénybe lehet venni. Levendulabolt működik, ahol levendulával készített termékek, emléktárgyak vásárolhatók.

E sok történelmi múltat idéző érdekesség után,tovább utaztunk a Tatabánya melletti Kőhegyre a Turul Emlékműhöz. Buszból kiszállva közelről megpillanthattuk az impozáns, óriási kiterjesztett szárnyaival a szikla tetején álló Turul madarat, mely Európa legnagyobb fémmadara, Donáth Gyula szobrászművész alkotása. Az emlékművet 1907-ben a honfoglaló Árpád vezér seregeinek győzelmére állították fel, a mai Tatabánya helyén legyőzték Szvatopluk szláv fejedelem seregét. Innen csodálatos panoráma nyílik Tatabánya városra.
A Turul Emlékműtől kis sétával és lépcsőzéssel a 200 m-re lévő Szelim barlangba vezetett az utunk. Mészkőbe vájt, 40 ezer éves barlang, ahol ősember kőszerszámaira, csontjára bukkantak feltárásakor. Nevét a török Szelim szultánról kapta, aki a barlangba menekült 7 falu népét a bejáratnál rakott máglya füstjével megfojtotta, - egyik monda szerint. A barlang tetejének egy része beomlott, így hatalmas világos térben nézelődhettünk.
Tatabányát elhagyva Tatára buszoztunk szálláshelyünkre a középiskolai kollégiumba, ahol 4 ágyas kényelmes, tiszta ágyakon, melegvizes fürdőszobával ellátott szobákban pihenhettük ki első napi eseménydús kirándulásunk fáradalmait.
Itt este 7 óra körül finom meleg vacsorával vártak bennünket. Vacsora után sétáltunk Tatán és szórakozni indultunk a Tatai vár mellett megrendezett Tatai Patara 1597 török kori történelmi fesztiválra, amivel a Tatai vár visszafoglalását ünneplik a törököktől. A Szelindek együttes játszott, tűzzsonglőrös, hastáncos lányok szórakoztatták az ünnepi forgatagot, ahol mi is nagyon jól éreztük magunkat egy kis borocska mellett.

Kirándulásunk második napján reggeli után a tatai Öreg-tóhoz sétáltunk, a várat nem tudtuk a rendezvény miatt megközelíteni. Kedves, helyi idegenvezetőnk Nemes János történész elmesélte a 20 hektáros Öreg tó történetét. Mesterséges eredetű, az ország legrégebbi halastava, nyáron sétahajó, kajak-evezős klub működik itt, vitorlázók, fürdőzők használják, körbebiciklizhető.
Utána átsétáltunk a Tatai Angolkertbe, ami a Cseke tó partján található.1780-as években építtette meg az Esterházy grófság. Nyári lakot, Műromot, Pokol barlangot, Pálmaházat .A műromokba a közelben talált római kori sírköveket is beépítették. A Cseke-tó túlsó partján működik a Tatai Edző tábor.

Történész idegenvezetőnk elkísért bennünket Komáromba, bemutatta a Komáromi Erődrendszert. Érdeklődéssel figyeltük alapos, lelkes történelmi ismertetőjét. A 110 hektáros hadi objektumból 3 erőd van magyar területen: Csillag Erőd, Igmándi Erőd és a Monostori Erőd. Az erődök elődei földvárak voltak. Itt épült fel az "Öreg vár" a törökök elleni küzdelmek helyszíne, mely védelmi célokat szolgált. A Habsburg Birodalom legerősebb erődrendszere, Bécs előretolt bástyája 1664 után épült fel.
A legnagyobb erődrendszer a Monostori Erőd, melyet 1850-től építettek1871-ig.1945 után szovjet fegyverraktár volt. Ma lenyűgöző,hatalmas turisztikai látnivaló lett belőle. Több kilométer utat bejártunk a Monostori Erődben. Láttuk a régmúlt idők eseményeit felidéző kiállításokat, a kenyérmúzeumot, tiszti és legénységi helyiségeket, lovardát. Északi bástyájának belső udvara jó akusztikai hatása miatt alkalmas szabadtéri színi előadások megtartására. A hatalmas belső udvarban haditechnikai kiállítás van. A Csillag Erődöt kívülről tekintettük meg.
Autóbusszal utunkat tovább folytatva Esztergomba érkeztünk. A Bazilika közelében parkolva, onnan átsétáltunk a 2001-ben újjáépített Mária Valéria Hídon Párkányba szlovákul Sturovóba. Szép,napfényes időben gyönyörködtünk a csodálatos panorámában a Duna felett. Sétáltunk és fagyiztunk, üldögéltünk Párkány sétáló utcáján.
Majd buszunkkal még Budapesten átkelve megcsodálhattuk fővárosunk szépségeit.

Megköszönjük a DTSK Elnökségének a rendkívül jó szervezést. Külön köszönet a sofőrünknek a balesetmentes közlekedésért. Nagyon jól sikerült a 2 napos autóbuszos túránk, melyről sok új,feledhetetlen élménnyel és ismerettel gazdagodva, egészségesen elfáradva tértünk haza.

Miskolc, 2015.05.25.

Köszönettel és üdvözlettel:

Bodnár Jánosné
DTSK tag

Az autóbuszos túráról készült fotók megtekinthetőek a Képgaléria "Pünkösdi autóbuszos túra 2015" albumban.
BÜKK-50 értékelés ♦ 2015-05-20 ♦
É R T É K E L É S
XXXI. Bükk-50 Teljesítménytúra: 2015. május 16.

A Bükk-50 Teljesítménytúra a Diósgyőri Természetbarát Sport Klub rendezvénye, mely az idén 31. alkalommal került megrendezésre, a Bükk-hegységben.
A versenyzők 50 km-es, 25 km-es és 15 km-es távokon indulhattak. A rajt és célállomás mindegyik távon Miskolc-Garadnán, a DTSK pihenőnél volt.

Az útvonal az egyes távokon az alábbiak szerint alakult:

50 km: Miskolc-Garadna – Sebes-víz – Jávorkút – Kecskeláb rét – Sugaró – Rejtek – Nagy-dél-sár – Bükkszentkereszt – Fehérkő-lápa – Herman Ottó Emlékpark – Dolka tető – Csókás – Magos-kő – Szentlélek – Czékus út – Bánkút – Száraz völgy – Ómassa – Alabástrom-hegy alja – Sebes-víz – Miskolc-Garadna.

25 km: Miskolc-Garadna – Sebes-víz – Jávorkút – Kecskeláb-rét – Sugaró – Rejtek – Nagy-dél-sár – Hollóstető – Lillafüred – Lencsés-forrás – Csókás – Miskolc-Garadna.

15 km: Miskolc-Garadna – Sebes-víz – Borókás-teber – Jávorkút – Csipkéskút - Vadász völgy – Alabástrom-hegy alja – Sebes-víz – Miskolc-Garadna.

Az egyes szakaszokon indulók száma:
50 km-en: 60 fő
25 km-en: 66 fő
15 km-en: 62 fő

Ö s s z e s e n : 188 fő

A teljesítménytúrát teljesítők kitűzőt, emléklapot kaptak, valamint zsíros-kenyér, hagyma, tea, csokoládé ellátásban részesültek.

Köszönjük az indulóknak, hogy megtisztelték részvételükkel a XXXI.Bükk-50 Teljesítménytúrát, és a Diósgyőri Természetbarát Sport Klubot.

Az ellenőrzőpontokon, a rajt-célban 45 fő segítette a rendezvény sikeres lebonyolítását, köszönet érte.

RÉSZLETES EREDMÉNYÉRTESÍTŐT készítünk, melyet hamarosan felteszünk honlapunkra.

Sok szeretettel várunk mindenkit 2016-ben is a XXXII. Bükk-50 Teljesítménytúrára.

Miskolc, 2015. május 20.
DTSK Elnöksége

< | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | >