Híreink
Pünkösdi autóbuszos túra ♦ 2017-06-08 ♦
Kétnapos pünkösdi autóbuszos túra
2017. június 3-4

1.nap
Nógrád megyei kirándulásunkra 30 fős kis buszunk reggel 7 órakor elindult velünk az Újgyőri Főtérről.
Első látnivalónk a Mátra délnyugati részén fekvő kb. 2500 fős Gyöngyöspatán volt, melyet a Danka patak szel át. A településen vaskori, avar kori és honfoglalás kori sírokat tártak fel. Gyöngyöspatán és környékén Árpád, Pata Aba nemzetségek birtokai, földjei voltak. A műemlék Kisboldogasszony római katolikus templomot a 12. sz –ban kezdték építeni. A tornyot a 13. sz.-ban építették eléje és kápolnával bővítették. A mai templom a 15. század végére készült el a hazánkban egyedülálló Jessze-fa oltárral ,”Jézus őseivel” barokk, gótikus és klasszicista építészeti stílusban. Bepillanthattunk a templom féltve őrzött kincsébe a Nekcsei Bibliába, melyet Nekcsei Demeter főtárnok vásárolt meg a 14. században. 1868-ban földrengés és tűzkár érte a templomot, azt követően helyreállították.
Utunk következő állomása a palócok földjén Hollókő. Hollókő egy Nógrád megyei község, melynek Ófaluja műemlékvédelem alatt áll. UNESCO világörökség, hagyományőrző szabadtéri múzeum falu a Cserhát hegységben. Megcsodálhattuk jellegzetes kontyolt nyeregtetős parasztházait. Ismereteket szerezhettünk a palócföld lakóinak életmódjáról, népviseletéről, szokásairól. Ízletes vörös bort, sajtot kóstoltunk, finom fagylaltot nyalogattunk a nyárias forróságban.
Hollókő vára kb. 500 m-re van a falutól, a Kacsics nemzetség építtette a 13. sz.-ban. A török korban végvárként szolgált, 1683-ban szabadult fel a török uralom alól.1711-ben I Lipót rendelete alapján lerombolták. Falainak egy részét a lakosság építőanyagnak elhordta.1718-ban romként említették, majd a Forgách és Pulszky család vásárolta meg. Az Országos Műemlékvédelmi Hivatal helyreállíttatta, 1996-ra látogathatóvá tette.2014-15 évben újabb felújítások voltak az alsó és felső várban egyaránt. A kb. 400 m magas sziklán épült várból pazar kilátás nyílik a környezetére, a cserháti dombvidék gyönyörű tájaira.
Ezután Szécsény városába vezetett az utunk, ahol a Kubinyi Ferenc Múzeumot tekintettük meg. A kastély épületét a Forgách család építtette angol parkkal körbevéve,majd a Pulszky család tulajdona lett. A múzeum Kubinyi Ferenc politikus, régész és természettudós nevét viseli. Állandó és időszaki kiállításoknak ad helyet. Ős régészet, használati eszközök, növény és állatvilág, rituálék Nógrád megyében. Szécsényi országgyűlésnek (1705)állították itt emléket,barokk kastély részletet láthattunk a 19. sz.-ból. Lesétáltunk a kastély hátsó kertjébe pihentünk egy kicsit a padokon, szétnéztünk a tó környékén.
Kellemes élmények és látnivalók után Balassagyarmaton finom vacsorát ettünk, majd kollégiumi szálláshelyünkre érkeztünk. Kis pihenő tisztálkodás után a vállalkozó szelleműek még Balassagyarmat fő utcáján sétáltunk, fagylaltoztunk vidám hangulatban.

2.nap
Kirándulásunkat folytatván Csesztvére érkeztünk a Madách Imre Emlékmúzeumba. Ebben a kúriában élt és alkotott 1845-1853 –ig Az ember tragédiájának halhatatlan költője, ügyvéd, aljegyző, táblabíró. Gyermekei is itt születtek. A múzeum bemutatja a Madách család történetét, Madách Imre életét, művészetét, munkásságát, személyes tárgyainak egy részét. Beöltözhettünk korhű ruhákba, melyek az ember tragédiájának színeiből valók.” Mondottam ember: Küzdj és bízva bízzál” - gyönyörű idézet Madách Imrétől. és még egy: „A cél halál,az élet küzdelem
S az ember célja e küzdés maga”
Következő úti célunkhoz Mohorára érkeztünk. Ismert kitűnő színésznőnk Tolnay Klári Emlékházához.A művésznő Tolnay Klári (élt 1914-1998), itt töltötte gyermekkorát ebben a faluban. Az Emlékház bemutatja életútját fényképekkel, személyes tárgyakkal, filmjeinek és színpadi szerepeinek ruháit, a család zongoráját.
Tovább utaztunk a palóc földön, Terény községbe. Először az Orsósmagnó Múzeumban voltunk, ahol a régi idők technikáját és zenéjét gyűjtötte össze a tulajdonos. Több, mint 60 évet bemutató,több százból álló gyűjtemény, mind működőképes állapotban van. Hallgathattunk fonográfról zenét, 50-es, 60-as, 70-es évek zenéiből.21 országból származó magnetofonokat mutat be a múzeum. Láthattunk szalagos,gömb alakú,régi „fekete dobozt”,stúdiómagnókat is. Azután a Hunnia Csipkemúzeumba látogattunk el. A kézi csipke készítés történetével, készítésük technikájával, fajtáikkal ismerkedhettünk meg. A hunnia csipke szalagcsipke, mely virágokat, leveleket és más formákat alakít ki.
Gyöngyösön a Mátra Múzeumot tekintettük meg az egykori Orczy kastélyban. Gyöngyös 100 évvel ezelőtti tűzvész előtti és utáni állapotát láthattuk képekben. Vadászattörténeti kiállítást,fegyvereket, puskákat, íjakat, tárgyi emlékeket. A Természettudományi pavilonban élőlények szaporodása,rovarok,csigák ,gerincesek,növények élővilága kiállítást nézhettük meg. A Pálmaházban akváriumokban terráriumokban élő állatokat,trópusi növényeket láthattunk.

Sok szép új ismeretet, élményt szereztünk,sok érdekeset láthattunk,hallhattunk. Vidám hangulatú kirándulás volt, nagyon jól éreztük magunkat.
Köszönjük a jó szervezést a DTSK Elnökségének.

Miskolc, 2017. június 5.
Összeállította: Bodnár János Gézáné
INDULÁSI IDŐPONT VÁLTOZÁSA. ♦ 2017-05-31 ♦
Kedves Túratársak!

Aki részt szeretne venni a 2017. június 7-re, szerdára meghirdetett
Tisza-Tavi Öko-Centrumba
menő túrán, felhívom a figyelmét, hogy a kiírással ellentétben nem 8 órakor indul a vonat,
hanem 7 óra 34 perckor.
Ennek az időpontnak megfelelően várok minden kedves érdeklődőt Miskolc-Tiszai pályaudvar Főcsarnokába.

Üdvözlettel: Sasvári Gyuláné túravezető

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | >